BERLIN

BLACKRIVER STORE - HOVEDGRUNN FOR BERLINTUR

Vr forrige Berlintur..... var det dette stedet som var hovedgrunn til turen. Julian hadde i et r, etter ha vrt her i fjor sommer nsket seg tilbake til BLACKRIVER STORE Et herlig sted ' he...

GENDARMENMARKT....EN AV BERLINS VAKRESTE PLASSER...

I mange utenlandske blader hadde jeg lest: Gendarmenmarkt is one of Berlin's most beautiful squares... Sist jeg var i Berlin hadde jeg ikke tid til beske denne plassen, s denne gangen fikk jeg...

CHARLOTTENBURG SLOTT

Flotte Charlottenburg slott er bygget mellom 1695 og 1699, og jeg synes det er et fantastisk slott som jeg ikke blir lei av beske, allerede vrther flere ganger. Det er bygget i italiensk b...

CHARLOTTENBURG

Charlottenburg ligger helt vest i Berlin, og er en vakker bydel. Helt frem til 1920 tallet var Charlottenburg en egen by, fr den ble en del av Berlin. Her finner du ikke minst det prangende slot...

UNTER DEN LINDEN...EN VAKKER BOULEVARD

Kan anbefale spasere ned den store boulevarden 'UNTER DEN LINDEN', som strekker seg fra fra museumsya til Brandenborger Tor. p begge sider av gaten er det flotte historiske statuer og bygning...

KRFRSTENDAMM I BERLIN

Du kan vel kalle at Krfrstendammer Berlins store paradegate, her finner du mange hotell, restauranter og uteliv og alt du kan tenke deg av shopping Her finner du butikker som Tommy Hilfiger, Guc...

HOP ON/OFF BUSS I BERLIN

Det er ikke frste gangen jeg tar hop on/off buss i berlin, gjorde det i fjor sommer. For i si det snn...i London har jeg rett og slett kommet ut av tellingen mange ganger jeg har tatt hop on/off...

HOLOCAUST MONUMENTET

Her finner du det store og kontroversielle minnesmerket over de millioner av jder som ble myrdet under 2. verdenskrig. Bestr av hundrevis av rektangulre betongblokker satt opp i et symmetrisk m...

FANTASTISKE EAST SIDE GALLERY I BERLIN

EAST SIDE GALLERY er en fargerik del av Berlinermuren, som en gang delte byen i st og vest Berlin. Denne siste biten av den opprinnelige muren har blitt til det strste 'openair'galleriet i verde...

VERDENSURET P ALEXANDER PLATZ

Verdensuret p Alexander Platz er fra 1969, men er forbedret og utvidet de senere r. Denne plassen er ogs en av Berlins mest populre mteplasser. Her kan du lese hvilken tid det er i de forskj...

MORGENSTEMNING FRA 22.ETASJE I BERLIN

Nydelig morgenstemning fra 22 etasje p Park Inn hotellet i Berlin. Det er en nytelse med snne tidlige morgentimer p hotell hvor prinsen min som jeg var p tur med her sover. Tidlig morgen er...

UTSIKTEN FRA HOTELL PARK INN I SOLNEDGANGEN

Her er bilder fra utsikten vr p hotell Park Inn p Alexander Platz, vi bodde i 22 etasje og hadde s fin utsikt utover Berlin. Grunnen til at vi valgte dette hotellet var beliggenheten. Det lig...

NYTER SISTE DEL AV BTTUR P ELVEN SPREE

Det er s koselig se en del av Berlin fra elven. Du finner all verden av sightseeingbter, lunsj og middags cruise, det er en deilig pause fra sightseeing p land og alt annet Berlin har by p...

S KOS MED SJVEIEN GJENNOM BERLIN

Her kommer det nok et innlegg om bttur langs elven Spree, en tur jeg absolutt kan anbefale. Selv har jeg gtt vrt i Berlin flere ganger og p kryss og tvers, har tatt taxi U-bahn og S-bahn, buss...

BTTUR P ELVEN SPREE

Det er s utrolig kos med bttur p elven Spree som renner gjennom Berlin. Jeg synes det er sfin mte se byer p den mten ogs, det er jo bare g inn p Istanbul kategorien min, klarer ikke ...

METTE LAR KAMERA G MENS HUN VENTER P AT BTEN SKAL KJRE

Vi tok btsightseeing fra Friedrichstraze, og allerede fr bten har begynt g, s har jeg knipset i vei med kamera. Det er s mange vakre bygninger rundt meg, gammelt og nytt smelter inn i hver...

OMBORD P BELLEVUE

Etter at Julian og jeg hadde vandret rundt og sittet p cafe i Hackescher Markt, tok vi toget til Hauptbahnhof for spise lunsj nede ved beachbar. Deretter tok vi toget tilbake mot Friedrichstraz...

KOSELIG FORMIDDAG I HACKESCHER MARKT

Hackescher markt er en koselig plass i bydelen Mitte. Det er et kulturelt sentrum, trafikknutepunkt og et kjent utgangspunkt for Berlins natteliv. Det er utrolig mange koselige sm smug, med ca...

NOK EN GANG FLERE RAMPER FRA BLACKRIVER STORE

Nok en gang kom Julian lykkelig tilbake til hotellet med fulle poser fra Blackriver Store. Han var der frst i flere timer og fingerboardet, og s p nytt fylte opp sin tomme koffert (vi reiste ne...

METTE NYTER BUSSTUR FRA RATHAUS STEGLITZ TIL ALEXANDERPLATZ I BERLIN

Jeg synes stort sett alltid det er koselig ta buss rundt omkring i byer, synes jeg fr med meg en hel del bare p se ut av vinduet. Det kan vre alt fra mennesker til fine bygninger, gater til...

RATHAUS STEGLITZ I BERLIN

Vi fant ut at vi p veien hjem fra Botanisk hage kunne ta buss fra et annet sted, alts at vi gikk tvers igjennom hele Botanisk hage og gikk ut utgangen i den andre enden. Derfra tok vi buss til R...

SISTE VAKRE INNTRYKK FRA BOTANISK HAGE I BERLIN

Nyter de siste inntrykkene mens vi vandrer gjennom botaniske hage, det er s utrolig fint her. Bde inne i de forskjellige veksthusene og rundt p omrdet.

KAKTUSHAGEN I BERLIN

Kaktushagen i botanisk hage i Berlin var utrolig flott, det var s kos g rundt se p alle katusene, noen kjente, og kaktuser jeg aldri hadde sett fr. Selv Julian s...

NYDELIGE DUFTER OG VAKREFARGER I BERLIN

Det var s nydelig g rundt i botanisk hage i Berlin, s mye grnt, s vakre farger og ikke minst friske nydelige lukter. Bildene fr tale for seg selv i dette innlegget

TROPISKE VEKSTER I BERLIN

Det store veksthuseti botanisk hage i Berlinog flotte tropiske vekster Her inne i varmen finner vi tropiske vekster fra mange steder i verden

BERLINS FLOTTE BOTANISKE HAGE

Botanisk hage i Berlin ligger i bydelen Steglitz-Zehlendorf, og er en av de strste botaniske hager i Europa. Den har et areal p 43 hektar, og omfatter ca 22 000 forskjellige planter. (...Nei da...

S GRNT OG VAKKERT

Jeg elsker vandre rundt i botaniske hager, bde se p alle blomstene som jeg viste frem i forrige innlegg, eller alt det grnne i dette. Skikkelig healing effekt p meg.

BOTANISK HAGE I BERLIN

Endelig var vi fremme i Botanisk hage i Berlin, eller ...he he...det heter vel endelig var jeg her...snnen syntes ikke det er like kult vandre rundt i en snn kjedelig hage...ha ha.. ....men, h...

FRA ALEXANDER PLASS TIL BOTANISK HAGE I BERLIN

Vi har tatt buss M48 fra Alexandreplass til Botanisk hage, den tar med tysk punktelighet 32 minutter. Ha ha...godt ikke Julian visste hvor lenge han skulle sitte p bussen til noe han ikke synes e...

VENTER P BUSS TIL BOTANISK HAGE I BERLIN

Her venter vi p bussen til Botanisk hage, det er mange mter komme seg dit p. Siden vi bodde p Park Inn p Alexanderplass, var det mest enkelt ta buss derfra. Vi kunne ta buss M48 og den st...

BIGGEST DUNKIN DONUTS ESKE EVER......

Her er den enorme Dunkin Donuts esken Julian kjpte seg en kveld i Berlin, sist vi var i Berlin(i fjor sommer)s han s mange tyskere gikk og bar p snne store bokser. Han syntes det ville ha v...

BOXENHAGENER STRAZE I BERLIN

De dagene Julian var p Blackriver store, s tok jeg meg noen smturer rundt i nabolaget, og satt meg p cafe og skrev i reisedagboken min. Det er mange spennende gater rundt ved Boxenhagener str...

M BARE INNOM BLACKRIVER STORE NOEN TIMER HVER DAG NR VI ER I BERLIN

Julian mtte jo innom et par timer denne dagen ogs, denne gangen ble det noen timer p kvelden. Jeg ble med og tok disse bildene, s satte jeg meg p en cafe i nrheten, og skrev og leste om Berl...

DUNKIN DONUTS P HAUPTBAHNHOF

Julian mtte bare innom Dunkin Donuts p Hauptbahnhof, og denne gangen kjpte han ikke f. Dere skal f se den esken han hadde med tilbake p hotellet i et senere innlegg. Kanskje like greit at v...

PARISER PLATZ I BERLIN

Pariser Platz er som i grunnen navnet sier oppkalt etter den franske hovedstaden. Det ble den gjort til re for den allierte okkupasjonen av Paris i 1814. Den ligger p stsiden av Brandenburger ...

VAKRE TIERGARTEN I BERLIN

Berlin har skoger bde i vest og srst, og flere store parkomrder inne i byen. Den regnes for vre en ganske s grnn by, da det str mange trr rundt i mange av gatene. Det er over 2500 park...

BRANDENBURGER TOR I BERLIN

Brandenburger Tor ligger majestetisk til p Pariser platz. Denne triumfbuen er kanskje den mest kjente severdigheten oi hele Berlin. Den ble bygget i 1734, men ble pfrt nyklassisk stil p slu...

RIKSDAGSBYGNINGEN I BERLIN

Riksdagsbygningen er utrolig flott der den ligger s fint en kort gangavstand fra hovedtogstasjonen Hauptbahnhof. Her holder det tyske parlamentet til. Bygningen ble pusset opp i 1990 rene, og d...

P BEACHBAR OG RUNDT NEDE VED ELVEN I BERLIN

Det er kjempekos spasere over en av broene fra Haupbahnhof, se p livet p elven og alle btene som kjrer forbi. G en lang og kos tur langs elven er anbefale, for det er virkelig kose...

HAUPTBAHNHOF OG BERLINS TRANSPORTSYSTEM

Berlins hovedjernbanestasjon er Hauptbahnhof og den ble pnet sommeren 2006. Det er over 300 000 passasjerer daglig, og er Tysklands fjerde strste jernbanestasjon etter hamburg, Mnchen og Fra...

S FINT PYNTET SYKKEL I BERLIN

Denne ste sykkelen som var pyntet s fint med kunstige blomster og gress var det frste jeg s da jeg kom ut av Haupbahnhof ...og mtte jo bare ta bilder.....ble s fin kontrast til den sorte syk...

TOG TIL HAUPTBAHNHOF

Etter at vi hadde vrt inne i den vakre Berliner Dom og sett p dette fantastiske byggverket p museumsya.... (De to forrige innleggene fra berlin er om Berliner Dom bde selve bygget, og inn...

INNE I BERLINER DOM

I gr la jeg ut et innlegg om den fantastiske Berliner Dom, og i dag fikk jeg lyst til ta dere med p en omvisning inne i den nydelige katedralen. Jeg synes den er s vakker.

BERLINER DOM

Det er en fin spasertur fra fra Hackesher Markt til Museumsinsel hvor den fantastiske barokk katedralen Berliner Dom ligger. P en liten y ute i elva Spree ligger den flotte katedralen, og jeg ka...

HACKESCHER MARKT

En liten kosetur rundt Hackescher Markt, og vi satte oss ned for lunsj og deilig forfriskninger.

TRIKKETUR TIL BUTIKKEN BUTLERS I BERLIN

Her venter vi p trikken for dra til Hackesher Markt, jeg fordi jeg synes det er kos vandre blant koselige smug med restauranter, shopping og kunst. Julian fordi han skal finne en butikk som ...

TV TRNET FERNSETHURM I BERLIN

Sist vi var i berlin fikk ikke kommet oss opp i det kjente TV-trnet Fernsehturm. Trnet ligger bare noen f meter fra hotellet Park Inn som vi bor p, s n fikk vi endelig kommet oss opp i hyde...

BEAUTIFUL MORGEN I BERLIN

Denne fantastiske utsikten har vi vknet opp til her i Berlin p hotell park Inn, og bedre kan det jo ikke bli.

S FIN KVELDSUTSIKT I BERLIN

Her er den fine kveldsutsikten jeg hadde da jeg blogget fra hotellrommet i gr kveld. Her er den som sovnet temmelig utslitt etter en lang dag med reise og fine opplevelser Her begynner...

SHOPPING P BLACKRIVER

Julians shoppingfangst hos BLACK RIVER i gr ble: S tilbake p hotellet og kose seg med alt han har kjpt.

VALGETS KVALER I BERLIN....

S har Julian kommet til at han skal svi av litt penger p denne for meg 'litt rare ' (sorry Julian...) og ganske dyre hobbyen. Julian klarte s klart shoppe litt her allerede frste d...

NYTT KULT ROM I KJELLEREN P BLACK RIVER

Siden vi var her i fjor sommer har de ftt et nytt og skikkelig kult rom til p Black River i kjelleren. Det er tft og fargerikt....og jeg lar rett og slett bildene tale for seg selv..... ...

ENDELIG BLACKRIVER STORE

Julian hadde lyst til dra med en gang til dette stedet som for han er hovedgrunnen til at han bare digger Berlin. S det var bare komme seg til Boxhagener hvor stedet ligger. BLACK RIVER STOR...

U-BAHN FRA ALEXANDERPLATZ TIL FRANKFURTER TOR

S har vi kjpt et 3 dager kollektiv transport kort, og det kommer til bli brukt temmelig flittig. Vi bor kun 4 stasjoner fra Black river store som Julian kommer tilbringe temmelig mye tid i. J...

UTSIKTEN FRA HOTELLROMMET I BERLIN

Vi har en fantastisk utsikt fra rommet. Vi ser utover flotte Berlin og rett p TV trnet Fernsthurm. Sist vi var her s fikk vi aldri tatt heisen opp til utsiktplattformen i dette Tv trnet fra...

HOTELL PARK INN BY RADISSON I BERLIN

Hotellet vi skal bo p i Berlin denne gangen, ligger s perfekt til midt p Alexanderplatz. PAR INN BY RADISSON Hotellet er 4 stjerners, og det er beliggenheten jeg elsker med dette hotellet. ...

P ALEXANDERPLATZ

Da var vi fremme p Alexanderplatz som er et perfekt sted bo. Lett komme seg rundt til og fra flyplassen, og andre bydeler i Berlin. Hovedgrunnen til at vi har valgt bo her denne gangen, er...

P TOG FRA SCHNEFELD FLYPLASS OG INN TIL BERLIN BY

S er vi endelig i Berlin igjen...he he...endelig sier Julian...han synes det nemlig er altfor lenge siden...nesten et r....vi var her senest noen dager i juli i fjor. Jeg......forelpig kunne je...

REISER SNART TIL BERLIN

N holder jeg p pakke...for vi reiser snart til denne byen. Vi var her senest i fjor sommer, bde noen dager fr og etter en to deilige uker p Dominikanske Republikk. Det er stor og flott b...

DONKIN DONUTS I BERLIN

Denne kjeden fikk Julian virkelig ynene opp for i Bangkok, og i fjor sommer tok det nesten helt av i Berlin. Vi hadde noen fine dager der fr vi satte nesen mot karibien. DUNKIN DONUTS Er e...

LYKKELIG FOR HA FTT IGJEN BANKKORTET

Vi gr mot ALEXA shoppingsenter....og...vi er bare s glade for at bankkortet mitt er i vesken og det i tillegg er penger p det. LIVET SMILER Dette m inn feires med litt shopping ...

ER BANKORTET MITT DER ELLER IKKE.....

Julian og jeg kastet oss i en taxi...jeg orket ikke ta toget...magene vre var litt urolige med tanke p om bankkortet mitt var der...srlig fordi jeg fulgte mageflelsen og ikke sperrert det... D...

GOD MORGEN BERLIN

Ny dag og nye muligheter. Jeg har sttt opp fr alle andre...ble i grunnen ikke s mye svn i natt av ulike rsaker...men...s klart jeg tenkte p mitt gjenglemte bankkort.... Ligger det p det s...

FRA SKUMRING TIL NATT I BERLIN

Sitter p hotellrommet og nyter at det kvelden sniker seg p. Det er kjempefin utsikt utover Berlin fra hotellet og det er kos flge kvelden i bilder fra skumring til natt. Jeg sitter og tenker...

DAGENS SHOPPING FANGST OG HOTELLKOS

S tilbake p hotellet for slappe av. Jeg for min del ligger i sengen og blogger. Memduh ser p TV. Gutten leker, leser og koser seg med det de har shoppet. Julian koser seg med nye fingerb...

DUNKIN DONUTS I BERLIN

Ja...vi savner karibien,,,,men...koser oss i Berlin ogs. Vi tok oss en tur til DUNKIN' DONUTS p kvelden. Guttene bare elsker det....donuts i alle farger.....og de synes de er kjempegode. DUN...

S ER VI TILBAKE I BERLIN

Vi er tilbake p hotell Meininger, og guttene koser seg med internet i resepsjonen og laster ned APS for harde livet til Ipod og iphoner for harde livet. De er helt i sin egen cybercise verden ett...

FARVEL TIL BERLIN

S er det bare si ha farvel til Berlin for denne gang. st opp halv fire er tidlig selv for en morgenfugl som meg. Enkle og funsjonelle rom p dette byhotellet, og det var helt greit for v...

BERLINS HERLIGE BEACHBARER

Etter en lang dag med sightseeing og shopping var det herlig slappe av p en av beachbarene like ved hotellet vrt.  S p vei tilba...

EN VAKKER PARK LIKE VED KA DE WA SHOPPINGSENTER

Etter shopping p Ka De Waog lunch var det greit ta en liten pause i denne vakre parken   &#...

KA DE WE SHOPPING CENTER

Etter Checkpoint Charlie ble det en tur til det kjente Ka De we shoppingsenter, som er Europa nest strste shopping senter. Det ligger p Wittenberplatz og har 60000 kvadratmeter fordelt p 7 etas...

OMRDET RUNDT CHECKPIONT CHARLIE

I hele omrdet rundt checkpoint Charlie handler det selvsagt akkurat om denne spesielle grenseovergangen og historier knyttet til den. S etter du har sett Checkpoint Charlie og vrt inne p museu...

CHECKPOINT CHARLIE I BERLIN

Checkpoint Charlie var en grenseovergang mellom den amerikanske sektoren i vest-Berlin og den sovjetiske sektoren i st-Berlin.  Grenseovergangen var operativ fra 1945 etter krigen og hel...

TIDLIG MORGEN P OG RUNDT HOTELLET I BERLIN

Hotellet vi bor p denne gang er ikke det stiligste byhotellet, menurbant og med mange ungdommer. Vi valgte det p grunn av den strategiske beliggenheten for oss som kom fra en flyplass og...

GUTTENE VILLE AVSLUTTE KVELDEN P DUNKIN DONUTS'

Guttene er tilhenger av Dunkin Donuts rundt omkring i verden...s da de fant ut at de hadde det i Berlin ogs ville de avslutte kvelden her. Bildene taler for at det ble en temmelig st avslutning...

KOSEKVELD I BERLINS GATER

Etter Hard Rock Cafe vandret vi i gaten Kurfrstendamn og Friedrichstrasse. Kjempekoselige gater med shopping for alle og herlige utekafeer og yrende folkeliv. Fars favoritt... Je...

VI KOSER OSS P HARD ROCK CAFE I BERLIN

Selvsagt mtte vi innom denne Hard Rock Cafe ogs, Julian skal som vanlig kjpe seg trommestikkere fra denne byen ogs. Alle digger Hard Rock Cafe En av mine favoritter  Su...

SISTE HALVE RUNDE MED HOP ON/OFF BUSS I BERLIN

Her kommer siste halvdel av bussrunden rundt det meste av Berlin.     ᥿...

EN HALV RUNDE MED HOP ON/OFF BUSS I BERLIN

Siden hotellrommet vrt ikke var ferdig tok vi en runde rundt i Berlin, turen tok ca 2 1/" time s det ble mange bilder, og halvparten kommer her. Mer utfyllende fr jeg skrive om noen av bygninge...

BERLIN HERE WE COME

S er vi endelig s vidt kommet frem til Berlin.  Litt morgengroggy barn(og ungdom...jeg har ftt beskjed av et par av dem...at de ikke er barn...)p tog inn til byen, de har tross alt ne...